«Троль» – солдат, гарматне м’ясо у гібридній війні, яку веде проти України «дружній» сусід.
Як правило, троль — це на 80% програма і на 20% — людина. Троль-програма робить автоматичні запити про дружбу. З кожним новим другом троль «товстішає». Особливо його вага в соцмережі збільшується, якщо вдалося подружитися з популярним блогером.
Програма-троль може навіть постити якусь нісенітницю чи обмінюватися лайками з такими ж програмами. Ці дії також збільшують їхню вагу. Але в годину «Х», коли потрібно розігнати якусь тему, акаунти тролів починає наповнювати жива людина.
Також живі люди, часто під псевдонімом, модерують групи, де велика концентрація тролів. Цих модераторів теж для зручності називають тролями. Як і акаунти живих людей, які є впливовими фігурами в нашій мережі і які активно постять чи коментять.
Як це працює?
Хтось один із тролів робить пост. Величезна кількість інших починає «лайкати», коментувати і репостити його. Алгоритм ФБ сприймає це як інтерес живих людей до даного поста. І він починає з’являтися у стрічках НЕ тролів, які колись добавили в друзі  троля.
Якщо пост вдалий, його починають репостити звичайні люди, а потім підхоплюють журналісти. До слова, за аналогічною схемою розганяються ролики на Ютубі.
«Елементом радянського (а тепер російського) інструментарію були так звані “активні заходи” — пряме втручання в політику іншої країни за допомогою прихованих засобів. Активні заходи можуть включати таке:
– вплив на політику інших урядів;
– підрив довіри до лідерів та державних установ у країні;
– розвал її стосунків з іншими націями;
– дискредитація та послаблення урядових та неурядових опонентів», — пишуть у своєму аналізі російської пропаганди редактор «The Economist» Едвард Лукас та дослідник Пітер Померанцев.
Якщо у вас забагато друзів, котрі поширюють контент тролів, то у вас складеться враження, що «єдиний» спосіб вибратися з безнадії та зради — насильство. Акаунти тролів зовсім не тонко натякають зробити з нинішнім президентом й оточенням те ж саме, що і з попереднім.
Мішень — патріотично налаштовані українці, тобто ті, хто найбільше переймається станом справ у країні. За словами вже згаданого дослідника сучасних медіа Пітера Померанцева, ми зараз живемо у постфактуальному світі, коли значення має емоційне налаштування, а не факти. Тролі працюють з емоціями і конспірологією.
«Парадоксально, але люди, які не довіряють “традиційним” медіа, є більш схильними споживати дезінформацію, як це показало дослідження Північно-східного університету.
Про подібну до української тактику російських тролів у США писав Едріан Чен для «Нью-Йорк Таймс». Американський троль-патріот — це твіти з національним прапором і нездоровим патріотизмом, приправлений добірними грубими образами на адресу Обами. Те саме що і з очільниками України.
У ФБ також існує безліч груп-тролів, або інфікованих тролями. Чим більше контент, який поститься у групі, чим більше переглядають (шерять) і лайкають користувачі ФБ, тим вищий рейтинг у цьому графіку. (фото графіка 1)
В аналізі соціальних мереж використовують показник рівня залучення (engagement). Це сума коментарів, репостів та лайків публікації. За цим показником вираховується, наскільки успішним є пост.
Типовий учасник Галактики Тролів зазвичай підпадає під один із чотирьох основних типажів.
Портрети, описані нижче, змальовують чималу частину мережі. Це те, що Юнг називав архетипами. Знайомі кожному на рівні підсвідомості, закріплені в національній пам’яті універсальні образи. Дієвий засіб маніпуляції.
Перший: РЕВОЛЮЦІОНЕР-РАДИКАЛ, пропагандист насильства. Машингвери-штурмгевери, Українська Україна, внутрішня окупація, національна революція, смерть Вальцману, смерть Яценюку, а потім і Гройсману, смерть Путіну, смерть жидам, смерть геям, чиновників на ліхтарі, за корупцію — розстріл, прийдем — порядок наведем! Чорно-червона гама, культ війни і смерті, ікони Саші Білого і Лісника. Знищимо державу, поубиваємо всіх поганих — і заживемо.
Аватарки — з військовим акцентом. Образ Добровольця або Бійця АТО, або Повстанця. Сучасний козак, тобто з гвинтівкою або елементами кіберпанку, проте неодмінно грізний і з оселедцем. Якщо на аватарці обличчя, то обов’язково закрите хустиною (Повстанець) чи тактичними окулярами (Воїн). Люблять ставити на аватарку козаків і повстанців художника Андрія Єрмоленка. На сторінці знайдете фотографії зброї, колажі з палаючими будівлями органів влади, заклики до боротьби.
Керівників України зображають негативно. Нюанс: Порошенка і Путіна ставлять в один ряд. Звичайно, цей типаж не оминає увагою резонансні події, але Президент України – їх постійна мішень. Ці войовничі тролі часто симпатизують ультраправим політичним рухам і вдають культ Степана Бандери.
Частина таких профілів радше є реальними людьми, це стає зрозуміло при візиті на сторінку: волонтерство, багато фото, мало політичних дописів. Але тролі люблять маскуватися під цей типаж.
Другий тип: ПОЛІТИЧНИЙ КОМЕНТАТОР, більше зосереджений не на закликах до революції, а на поточних політичних подіях. Загальний настрій постів: на фото, які вони постять, часто образливі зображення політиків та посадовців, на обкладинці — цитати про зраду та боротьбу. Можна часто зустріти рядки із творів українських літераторів або цитати борців за незалежність різних часів. Часом ВИГАДАНІ.
Зміст сторінки приблизно такий самий, як і в Козака, тільки частина політичного бруду більша. Окремі персонажі, зосереджуються на піарі винятково конкретної політичної сили — найчастіше БЮТ і Ляшка.
Третій тип: ПОКАЗОВІ УКРАЇНЦІ. Особливо популярними є замріяні дівчата у віночках (із жовто-блакитними стрічками або тернових), сукнях-прапорах, вишиванках, на фоні пшениці тощо. У цього образу є елемент страждання, щось, що нагадує героїнь Шевченка і знедолену Україну. Фотографія, звичайно, тільки одна і занадто професійно відзнята. На змісті контенту це не дуже відображається: все ті ж посилання з сумнівних сайтів, дискредитація влади, приклади несправедливості і залізні докази того, що «всё пропало».
Четвертий тип, не надто поширений — ХИЖІ ЗВІРІ: вовки, тигри. Не котики! До цього типу належать декілька користувачів, які мають багато зв’язків у мережі. Вони часто адмініструють групи, у них багато друзів, але вони мало постять.
Які лінки найчастіше постять тролі? Ні, вони не ведуть на «Russia Today». Більшість постів у групах — ЗОВНІШНІ ПОСИЛАННЯ (сайти, інші групи/сторінки у ФБ). Тролі рідко пишуть самі. Серед зовнішніх сайтів є і популярні ресурси: 112, Цензор.нет тощо. Але невиправдано багато сумнівних, нікому не відомих сайтів.
ТОП-10 сайтів, новини з яких найчастіше розганяють тролі
cайт
кількість посилань
опис
varota.com.ua
2236
Впадає в очі не зловісний контент, а низька якість сайту
amn.com.ua
1384
Контент, на перший погляд, проукраїнський, найбільш позитивно зображують військових, Савченко (дослідження відбувалося тоді, коли вона сиділа). Применшують авторитет більш «мирних» політиків
zvamynews.blogspot.com
1252
«Час новин». Публікують близько 5 новин на день. На початку червня десь третина контенту була присвячена Савченко
uaexpert.blogspot.com
955
Цей «експертний сайт» не публікує жодних думок експертів, окрім «пророцтво, коли ми повернемо Крим». Багато матеріалів про Росію
kozak.co.ua
863
Сайт для справжніх козаків (у степу, з голим торсом, шаблею і вовками), використовує символіку «Правого сектора»
v7ved.ru
794
Типовий сайт новин із дуже нав’язливою пропозицією залайкати його
bbcccnn.com.ua
712
Не читайте Бі-бі-сі, не читайте Сі-ен-ен, їх матеріали двохмісячної давності разом з контентом попередніх гівносайтів є на bbcccnn.com.ua
follownews.info
653
Агрегує новини з різних сайтів: від усім відомих Кореспондента та Ліги до популярної в троляндії «Диванної сотні» та схожих однакових гівносайтів
retrans.in.ua
651
Адреса нагадує відомий агрегатор — сайт, що збирає різні новини
joinfo.ua
600
Адреса нагадує відомий агрегатор — сайт, що збирає різні новини
Як же відрізнити «троля» від пересічного «юзера»?
Є типові ознаки тролів:
  1. Вони мають друзів, їх багато — тисяча, дві, п’ять. Хоча трапляются і так звані несоціальні тролі, в яких по 30—60 друзів;
  2. Відсутні особисті фото та хоча б мінімальна інформація про людину, на сторінці мало власних записів;
  3. Переважно репости про «зрадників», «ворогів» або ж білий шум на кшталт відео про швидкісне зав’язування краватки та миттєвий спосіб схуднути, все це без особистих коментарів і вражень;
  4. У стрічці троля переважають репости, емоційні дописи про зраду, лінки на фото дівчат чи беззмістовні статті. І нічого про реальне життя: важливі події, селфі, фото з подорожей та гулянок відсутні;
Кібер-світ дає безмежне поле для маніпуляцій, і якщо ти особисто не знаєш людину, то ніколи не можеш бути впевнений у реальності її профіля.
Декілька років тому керівник «Гугла» Ерік Шмідт у своїй книзі «Новий цифровий світ», створення фальшивих акаунтів у соцмережах стане одним з найприбутковіших бізнесів майбутнього. Це майбутнє вже настало. Усі, хто має потребу й ресурси, можуть насичувати соцмережі ботами і тролями і з їх допомогою пробувати маніпулювати іншими.
Складно переконати людину змінити погляди на 180 градусів. «Класична» російська пропаганда не діє на більшу частину українців, адже сильно йде врозріз з їхнім баченням ситуації. Вона радше розрахована на проросійськи налаштовану аудиторію.
Мета інформаційної війни — посіяти безлад і зневіру, позбавити чітких орієнтирів. Зброя в цій війні — дискредитація влади та державних інститутів, адже навіщо «воювати за олігархів».
«Посіяти недовіру між верхами і низами» — один із методів перемоги над ворожою державою. Його описували ще давньокитайські стратеги.
Українські патріоти і добровольці, тобто їх електронні муляжі, — чудовий засіб для поширення «зради» і закликів до нової революції. І неважливо, що «революціонери» у ФБ пишуть бридоту і про Росію, і Путіна & Со. Невже Путіна хвилює, хто, як і наскільки його любить? Певно, що ні, коли це стосується справи.
Контент груп та профілів Фейсбуку у виявленій нами мережі сповнений зневаги і ненависті до української влади і політиків. Тут акцентується увага на несправедливості й проводяться паралелі між Путіним та Порошенком-Яценюком-Гройсманом. У даному контексті прізвище Прем’єра чи Президента України не має значення. Хто б ним не став, тотальне «мочилово» буде тривати, а аргументація залишиться незмінною.
Реальну картину такої налагодженої схеми використання «тролів» в соціальних мережах ми бачимо нині. Під час організації акцій в підтримку окремих політиків та їх так званої розкрутки та нарощування для них електорату. Мотивацією цього електорату має стати саме ненависть до діючої влади, адже як вже зазначалося маніпуляція суспільною думкою через емоції набагато ефективніше ніж аргументованою критикою.
Що ж робити?
І це найважливіше. По-перше — доносити до широкого загалу інформацію про тролів, так само, як про необхідність писати складні паролі і нікому їх не показувати.
Але, крім пропаганди, тролі виконують іншу важливу місію: змушують замовкнути. Не висловлюй свою думку — тебе ж затролять!
Вже тому варто не пасувати перед засмиканим робітником фабрики тролів. Варіант є: скаржимось на їх акаунти, причому масово. Вони будуть відповідати (як раніше це робили), але хіба реальній людині складно розблокувати акаунт та довести, що фото з музею чи інше не є порнографією або пропагандою фашизму? Для троля розблокувати сторінку — складніше.
Необхідно усвідомлювати, що фабрика тролів дуже потужна. Якість їхнього контенту сумнівна, але це компенсується кількістю. Нічого нового, стара КГБшна школа. На тролів не шкодують коштів. Щоб їх виростити, працюють високооплачувані програмісти і найкращі з московських інтелектуалів.
Ми не можемо перемогти тролів тролінням, адже російські бюджети на пропаганду все ще космічні. Рецепт простий:
  1. Не френдити тролів і не шерити їхні пости та лінки.
  2. Якщо ви бачите обурливий і занадто емоційний допис про «зраду», то перед тим, як поширити його, порахуйте до десяти, а потім подумайте: «Чому тут так багато емоцій і слів написаних ВЕЛИКИМИ ЛІТЕРАМИ?»; «Ця інформація зміцнить обороноздатність чи посіє паніку?»; «Як саме можна зробити те, що пропонує занадто емоційний автор?».
  3. Відразу баньте акаунти, які поширюють підкреслено агресивну ненависть, навіть до ворога. Скоріше за все вони імітують своє обурення, аби відключити ваш мозок, використати ваші емоції та втертися у вашу довіру.
Псевдопатріотичні тролі набагато небезпечніші, ніж вульгарні проповідники «русского міра». В Україні надзвичайно низький рівень довіри до владних інститутів та силових структур (за винятком Армії), і цим користується ворог.
Але щоб покращити якість управління, важливо шукати причини тих чи інших проблем, змінювати кожну конкретну ситуацію, обґрунтовано критикувати, але не дискредитувати їх ще більше. Немає довіри владі – немає базового порядку. Хаос.
Тому будьте обачні при користуванні соціальними мережами, не піддавайтесь емоціям для того щоб не бути розмінною монетою у чужих політичних іграх. Країна і так переживає не найкращі часи своєї історії. Зовнішній агресор діє різними методами – у першу чергу нашою свідомістю. Важливо не стати тією інфікованою зброєю яку використовує ворог…
підготував Вадим Фролов
Теґи:
331 переглядів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

20 − вісім =