фото ілюстративне з мережі Інтернет

фото ілюстративне з мережі Інтернет

Словом «корупція» в наші дні в нашій країні давно вже нікого не здивуєш. Численні повідомлення про те, що корупція проникла в усі сфери суспільного життя, політику, економіку, а особливо – державну службу – стали буденними та звичними для українців. Лише з одним страшно і тяжко змиритися – поняття «корупція» стало звичним і для медицини.
Зоною «підвищеного ризику» тут є закупівлі товарів, робіт і послуг. Чи не найчастіше зловживання відбуваються наприкінці року, коли з’ясовується сума невикористаних коштів, які необхідно якомога швидше освоїти, аби не повертати їх у державний бюджет. Вони спрямовуються на вирішення найнагальніших потреб. Зазвичай, контракти укладаються з компаніями, близькими до відповідальних за це чиновників, керівництва міста або партії влади.
Експерти ГО «Центр суспільних дій «СІВІТАС» проаналізували наскільки все вищесказане актуальне для Рівненщини. Об’єктами моніторингу стали два обласні (Рівненська обласна дитяча лікарня та Рівненський обласний клінічний лікувально-діагностичний центр імені Віктора Поліщука), два міські (Центральна міська лікарня та Пологовий будинок) та один районний (Рівненська центральна районна лікарня) лікувально-профілактичні заклади.
Особлива увага приділялася закупівлям у сумі 199 000 – 199 999 грн. для товарів і 1 499 000 – 1 499 999 грн. для робіт. Такий діапазон дозволяє зловживати допорогами, адже за законом товари і послуги вартістю до 200 тис. грн. та роботи – до 1,5 млн. грн. можуть закуповуватися без відкритого аукціону.
Отже, що вдалося з’ясувати активістам? За даними системи ProZorro у грудні 2016 р. вищезгаданими медичними закладами було проведено 44 закупівельні процедури, очікувана вартість яких складала понад 2,4 млн. грн. Розглянемо найцікавіші з них.
Як відомо, одним з показників зловживань під час закупівель є спроба уникнути тендерних процедур, встановивши занижену цінову пропозицію. Так, 1 грудня 2016 р. Рівненська центральна районна лікарня уклала з ФОП Ігорем Купецьким договір на закупівлю гематологічного аналізатора на суму 199 989 грн. Яким шляхом було визначено, що ця закупівля має бути на 11 гривень меншою ніж поріг проведення тендерної процедури, відомо тільки керівництву цього медзакладу. Доречно наголосити, що Ігор Купецький є лікарем акушером-гінекологом гінекологічного відділення Рівненської обласної клінічної лікарні. Прагнення уникнути тендерної процедури також прослідковується в діях Рівненського обласного клінічного лікувально-діагностичного центру імені Віктора Поліщука, який у цей же час закупив у ФОП Андрія Мельника медобладнання на суму 197985 грн.
Як ми бачимо, постачальниками в обох випадках є фізичні особи-підприємці. Зважаючи на це, виникає логічне запитання: чи здатний малий підприємець, не будучи безпосереднім виробником, запропонувати найкращу ціну на ринку? На наш погляд – ні.
У цей же період Рівненський обласний клінічний лікувально-діагностичний центр імені Віктора Поліщука провів відкриті торги на закупівлю портативної ультразвукової діагностичної системи. Переможцем з пропозицією 598 023 грн. було визначено ТОВ «Топсервіс-Медтехніка». Засновникамии і кінцевими бенефіціарними власниками є Олександр Алістренко й Ілля Карбачевський. Останній відомий як керівник благодійного фонду фармацевтичного бізнесмена Бориса Литовського «Здоров’я нації». У свою чергу Литовський є також засновником ВГО «Український медичний союз» разом із Юрієм Поляченком, народним депутатом, який до 22 лютого 2014 р. входив до фракції Партії регіонів. У 2006–2007 рр. Поляченко був міністром охорони здоров’я в уряді Віктора Януковича.
Рівненська центральна міська лікарня в листопаді провела 4 конкурентні допорогові закупівлі. Як повідомили експерти БО «Мережа 100% життя Рівне» на одній з них (закупівля морфіну) планувалося витратити 120 тис. грн., але завдяки проведеному аукціону ця закупівля обійшлася у 64383,90 грн., або 93,31 грн. за одну упаковку препарату. Однак, вже 19 грудня 2016 р. центральна лікарня вирішила провести ще одну закупівлю, на цей раз неконкурентну. Наслідком було те, що в того ж постачальника (ПП ВКФ «Скайінвест») вартість того ж препарату склала 132,40 грн. за одиницю, а вся закупівля обійшлася 55608 грн.1 2
Про ці факти у програмі «Громадська приймальня» телеканалу «РТБ: Рівне суспільне» нами було повідомлено начальника Рівненського обласного управління охорони здоров’я Рівненської ОДА Юрія Осіпчука, який пообіцяв їх детально вивчити та розібратися в ситуації, що склалася. Нагадаємо, що пан Осіпчук є депутатом Рівнеради та головою постійної комісії з питань охорони здоров’я, материнства, дитинства та соціального захисту населення.
Коментар знаходиться за посиланням: https://youtu.be/jV0A05ZxESk
Загалом у грудні Рівненська центральна міська лікарня неконкурентно розподілила 26 лотів на суму 1358766,72 грн. Левову частку з них освоює ТОВ «Будівельна компанія «Капіталінвест» за капітальний ремонт будівлі інфекційного корпусу. Вартість робіт – 515 570 грн. З 2015 р. керівником компанії є Ігор Давидчук, якого пов’язують із бізнесом родин Василя та Віталія Грицаків.
Цікаво, що у серпні-листопаді 2016 р. усі медичні заклади міста провели неконкурентних допорогових закупівель лише на 60 тис. грн. За цим показником Рівне стало найпрозорішим після Чернігова обласним центром Україні. Чому медики вирішили змінити хороші практики у грудні, лишається загадкою.3
Ще одним методом уникнення конкурентних процедур є поділ, так зване «дроблення» закупівель з тією ж метою – уникнення «надпорогових» обов’язкових конкурентних закупівель. У цьому випадку показовим є інший медичний заклад – Рівненська обласна дитяча лікарня, де впродовж грудня було закуплено – 9 «меблевих» лотів. Загальна сума цих закупівель становить 208887,96 грн. з яких 147070 грн. отримало ПП «ІБК «Дедал» засновником якого є Валентина Семенчук – дружина депутата обласної ради від ПП «Конкретних справ» Богдана Файфури. Очолює фірму сам депутат. Чому всі ці лоти не об’єднали в один і не провели закупівлю у конкурентний спосіб – не відомо.
Проведене «Центром «СІВІТАС» дослідження вкотре доводить, що лише використання конкурентних закупівель може заощадити бюджетні кошти, яких так не вистачає на задоволення медичних потреб пацієнтів.
Лише створивши рівні можливості для всіх учасників закупівель, справедливу та відкриту конкуренцію можна забезпечити ефективне використання бюджетних коштів. Але як це зробити? Варіант №1 – народні депутати України внесуть зміни до закону та зроблять усі закупівлі, в тому числі й допорогові, винятково конкурсними. Варіант №2 – органи місцевого самоврядування, взявши приклад зі столиці та не чекаючи змін законодавства, своїм рішенням знизять пороги до однієї гривні. Який варіант простіший судити вам.
Дослідження проведене експертами ГО «Центр суспільних дій «Сівітас» в рамках проекту Центру «Ейдос» «Забезпечення ефективних медичних витрат» за фінансової підтримки програмної ініціативи «Громадське здоров’я» міжнародного фонду «Відродження».
571 переглядів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

5 × 4 =