Наскільки ProZorro проводять закупівлі сарненські освітяни?
Впродовж першого кварталу 2019 року відділ освіти, молоді та спорту Сарненської районної державної адміністрації (РДА) отримав одразу кілька скарг та вимог до процедур своїх закупівель. Це й привернуло нашу увагу до закупівель цього органу влади.
Відділи освіти районних державних адміністрацій купують такі важливі для функціонування шкіл товари, як комп’ютерне обладнання, автобуси для перевезення учнів, харчування, шкільні парти тощо. Тому ми вирішили детальніше проаналізувати що і як купував відділ освіти, молоді та спорту Сарненської РДА у 2018–2019 роках.
Як виявилося, не дарма. У результаті здійсненого моніторингу ми виявили чимало ризиків та сумнівних із точки зору законодавства закупівель.
Які процедури переважають у закупівлях сарненських освітян?
Протягом 2018–2019 років освітяни Сарненської РДА завершили закупівлі очікуваною вартістю понад 44 млн гривень. За їх результатами вони уклали договори на суму понад 42 з половиною млн. гривень. Економія коштів від використання системи публічних закупівель ProZorro склала 1 552 360 грн. Це близько 4% від загальної суми, потраченої за цей період на публічні закупівлі.
Лише 17 лотів цей орган влади закупив, використовуючи конкурентні процедури. Сума переможних пропозицій при цьому склала 18 696 349 гривень. Завдяки використанню конкурентних процедур відділ освіти зміг досягти економії у 8%.
Однак більшу частину закупівель сарненські освітяни здійснили, використовуючи неконкурентні процедури. При застосуванні цього типу закупівель економія коштів платників податків практично відсутня.
Більше половини всіх коштів припало на закупівлі через звіт про укладений договір (майже 13 млн грн.). А ця процедура вважається однією з найменш прозорих.
Неконкурентні процедури закупівель відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА у 2018–2019 рр. (скріншот bipro.prozorro)
Без скарг нікуди
Як показує дослідження тендерних процедур цього органу влади, до конкурентних процедур він вдавався нечасто. Проте скарг на спосіб їх проведення отримав цілком достатньо. Майже третина всіх конкурентних закупівель супроводжувались скаргами до замовника та Антимонопольного комітету України.
Зокрема, учасники тендерів подали 6 скарг на 17 лотів конкурентних закупівель. Із них 4 – було задоволено рішенням Органу оскарження. Не надто позитивна динаміка для Сарненських освітян.
Хто купує
Протягом 2018–2019 рр. у закупівлях відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА брали участь 213 підприємств та ФОПів. Серед них найбільші контракти отримали наступні:
- Приватне підприємство «Рівнеенергопотенціал» (6 578 692 грн);
- Дочірнє підприємство «Квант» Приватного акціонерного товариства «Електровимірювач» (4 399 000 грн);
- Публічне акціонерне товариство «Рівнеобленерго» (3 698 663 грн);
- ТОВ «Рівненська обласна енергопостачальна компанія» (2 590 188 грн);
- КП «Сарнитеплосервіс» (1 929 025 грн);
- ДП «Будсервіс» ТЗОВ «Сарниагробуд» (1 786 742 грн);
- Товариство з обмеженою відповідальністю «Рівнегаз збут» (1 611 306 грн);
- ТОВ «Західенергопостач» (1 430 652 грн);
- ФОП Царук Олександр Ігорович (1 416 060 грн);
- ФОП Сорочинський Павло Анатолійович (1 059 415 грн).
Серед інших цікавих постачальників із місцевими «політичними зв’язками» – ПП фірма «Поліссяпроект-сервіс». У 2018–2019 роках вона отримала 14 контрактів через звіт про укладений договір – одну з найменш прозорих процедур закупівель.
Половина цих замовлень надійшла від відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА. За результатами торгів освіти уклав із компанією 6 договорів на суму 636 838 грн.
Ще один договір на суму 95 000 грн. сторони розірвали в результаті підписання додаткової угоди. Загалом фірма отримала від відділу освіти трохи більше 600 000 грн. на виготовлення проектно-кошторисної документації та нагляду за виконанням будівельних робіт.
Співзасновником та кінцевим бенефіціарним власником ПП «Поліссяпроект-сервіс» є Пінчук Наталія Георгіївна. Цікаво, що її чоловік – Пінчук Федір Іванович – обіймає посаду начальника відділу містобудування, архітектури та інфраструктури Сарненської РДА.
КП «Сарнитеплосервіс»
КП «Сарнитеплосервіс» Сарненської міської ради протягом 2018–2019 рр. отримало 3 контракти у відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА на постачання пари, гарячої води та пов’язаної продукції (теплопостачання). Всі 3 КП отримало через переговорну процедуру за нагальною потребою.
Перша закупівля пройшла в кінці 2017 року. У результаті був укладений договір на суму 836 552 грн. За цим договором постачання теплоенергії мало відбуватися протягом усього наступного року.
А от друга закупівля на теплопостачання викликала у нас підозри через надзвичайно стислі терміни виконання договору. Договір підписали 17-го грудня на суму 312 700 грн. Але термін його дії склав неповних 15 днів (з моменту підписання і до кінця поточного року). У договорі йдеться про постачання 170 Гкал енергії для опалювання загальної площі в 5461 кв. метрів.
Не так давно завідувачем юридичного сектору апарату Сарненської районної державної адміністрації була Музоль Людмила Кузьмівна (звільнилася на початку 2019 року). У своїй декларації за 2016 рік вона зазначила дохід за основним місцем роботи – КП «Сарнитеплосервіс» Сарненської міської ради.
Державне підприємство «Сарненське лісове господарство»
В цій же декларації Людмила Кузьмівна вказала 240 046 грн доходу чоловіка Мозоля Віталія Даниловича, отриманого за основним місцем роботи у Державному підприємстві «Сарненське лісове господарство». У 2018 році це підприємство виграло 1 закупівлю на відкритих торгах у відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА, сума договору склала 205 356 грн.
Конкурентом Сарненського ДП виступило ДП Клесівського лісового господарства. Дивно, але обидва підприємства запропонували однакову ціну під час торгів. При цьому, тендерний комітет оголосив переможцем Сарненське підприємство.
Дочірнє підприємство «Будсервіс» ТЗОВ «Сарниагробуд»
Дочірнє підприємство «Будсервіс» ТЗОВ «Сарниагробуд» протягом 2018–2019 рр. виграло 13 закупівель у відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА. Між Замовником та переможцем уклали 10 договорів на закупівлю робіт і послуг поточного та капітального ремонтів, загальна вартість яких складає 1 786 742 грн.
Всі договори з «Будсервіс» уклали через неконкурентні процедури. Згідно із звітами про укладені договори, деякі з них укладалися на суми, максимально близькі до порогу в 200 000 грн.
За результатами однієї із закупівель звіт про укладений договір був оприлюднений на суму 199 068,00 грн.
Ще два договори із цим підприємством відділ освіти уклав на суми 194 397,00 та 199 374,00 грн. протягом одного дня. При цьому мова йшла про один предмет закупівлі «Роботи по поточному ремонту санвузлів». Однак через півроку договір про першу закупівлю розірвали.
Дещо підозрілими виглядають і дві закупівлі, за результатами яких уклали договори на суми в 139 394,00 та 101 314,00 грн. відповідно. Як і в попередніх випадках, йшлося про один і той же предмет закупівлі.
Відмінність полягала лише в тому, що в одному договорі йшлося про поточний (аварійний) ремонт класної кімнати (школи №2) Вирівської ЗОШ 1–3 ст. в с. Вири, а в другій – вказано поточний (аварійний) ремонт класних кімнат школи №4 Вирівської ЗОШ 1–3 ст. в с. Вири. Складається враження, що в селі Вири є 2 школи.
Ми вирішили перевірити цей факт. Проаналізувавши доступну нам інформацію, ми не змогли виявити Вирівських ЗОШ №2 та №4. Можливо, при укладанні договорів в обох випадках були зроблені технічні помилки і йшлось про номери класних кімнат однієї і тієї ж Вирівської школи.
Виходить, що обидві закупівлі по поточному ремонту стосувалися одного і того ж навчального закладу. Загальна ж сума укладених договорів перевищила поріг в 200 тисяч. Це означає, що потрібно було проводити тендер.
Крім того, в одній із зазначених закупівель, при укладанні додаткової угоди суму договору збільшили із 101 314 грн до 137 900 грн, тобто на 26,16%. Це при тому, що Закон дозволяє укладати додаткові угоди на суми не більші 20% від основного договору.
Ми також перевірили суб’єктів електронного декларування, які мають одночасно відношення до місцевих органів влади та ДП «Будсервіс». Таких осіб ми виявили декілька:
- Назарова Олена Василівна обіймає посаду заступниці начальника управління – начальника відділу надходжень та видатків в Управлінні державної казначейської служби України у Сарненському районі Рівненської області. У декларації за 2017 р. вона вказала дохід чоловіка – Назарова Сергія Володимировича, який був отриманий за основним місцем роботи у ДП «Будсервіс»;
- Мартинюк Руслана Іванівна є депутаткою Клесівської селищної Ради Сарненського району Рівненської області. У декларації за 2018 р. вказала дохід чоловіка Мартинюка Михайла Павловича за основним місцем роботи у тому ж таки ДП «Будсервіс».
ТОВ «Сарниагробуд»
Подружжя Мартинюків фігурує в закупівлях ще одного підприємства – ТОВ «Сарниагробуд», яке також неодноразово перемагало у тендерах відділу освіти, молоді і спорту Сарненської РДА. Тільки протягом 2018 та 2019 років воно отримало 9 контрактів на суму в 595 714 грн.
Особливу увагу привертає тендер на закупівлю робіт із поточного ремонту санвузлів Костянтинівської ЗОШ І–ІІІ ст.
По-перше, договір уклали на суму 199 898 грн, що дуже близько до порогової суми в 200 тисяч гривень. По-друге, цей контракт на ремонт санвузлів цієї школи отримало ДП «Будсервіс» ТЗОВ «Сарниагробуд» в квітні цього ж року, про яке ми вже частково згадували.
Договір тоді розірвали 19 листопада 2018 року за спільною згодою Замовника і учасника. Проте, вже наступного дня відділ освіти укладає аналогічний договір з ТОВ «Сарниагробуд».
ПрАТ «Сарненське АТП–15640»
Ще більше запитань в нас виникло до закупівель за участі Приватного акціонерного товариства «Сарненське автотранспортне підприємство 15640».
Протягом 2018–2019 рр. – це підприємство отримало 5 контрактів від відділу освіти через неконкурентні процедури загальною вартістю 536 650 гривень. Загалом АТП взяло участь в 10 закупівлях відділу освіти починаючи ще з 2017 року.
На один із тендерів ми звернули особливу увагу. Це закупівля послуг підвозу учнів до місця навчання на приміських автобусних маршрутах загального користування.
Цю закупівлю у 2019 році провели через переговорну процедуру. Її застосування обґрунтували відсутністю конкуренції на відповідних маршрутах. У результаті ПрАТ «Сарненське АТП – 15640» отримало договір на суму 513 300,40 грн.
Ми з’ясували, що кінцевим бенефіціарним власником ПрАТ «Сарненське АТП–15640» є Крот Василь Васильович. Це ім’я співпадає з іменем депутата Сарненської міської ради. У своїй декларації за 2018 рік він вказав дохід від заняттям підприємницькою діяльністю в розмірі 898 740 гривень.
ПрАТ «АТП–16540»
У 2018 році аналогічний контракт за переговорною процедурою на послуги з перевезення учнів отримало ПрАТ «АТП – 16540». Сума укладеного договору склала 323 084 грн. Директором підприємства є Ходакевич Іван Сергійович, який одночасно є керівником ПрАТ «Сарненське АТП–15640».
ФОП Пупко Вадим Максимович
ФОП Пупко Вадим Максимович протягом 2018–2019 рр. отримав від відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА 60 контрактів через неконкурентні процедури. За їх результатами уклали 56 договорів на суму 441 858 грн.
Відзначимо, що Пупко Вадим Максимович є депутатом Сарненської районної ради.
ВИСНОВКИ
Підсумовуючи, визначимо декілька основних ризиків під час закупівель відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА:
- Переважна більшість закупівель відділу освіти, молоді та спорту Сарненської РДА здійснив через неконкурентні процедури.
- Об’єднання в одну закупівлю великої кількості товарів. Поділ на лоти міг би позитивно вплинути на конкуренцію між учасниками.
- Значна кількість задоволених Антимонопольним комітетом скарг на дії замовника під час організації відкритих торгів.
- До факторів ризику відносимо і велику кількість родинних зв’язків між учасниками торгів та працівниками Сарненської РДА. Закупівлі між родичами, потенційно можуть впливати на конкурентність та прозорість під час тендерів.
Довідково: Матеріал підготовлений в рамках Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EU Anti-Corruption Initiative) – найбільшої програми підтримки України з боку ЄС в сфері боротьби з корупцією. Програма фінансується ЄС та спів-фінансується і впроваджується Данською агенцією з міжнародного розвитку (DANIDA).
Повідомляє прес-служба ГО «Центр суспільних дій «Сівітас»
Маєте важливі і цікаві новини? Пишіть нам на електронну адресу: [email protected] або телефонуйте за номер телефону 098 37 98 993.