Що таке класи безпеки та як вони функціонують на Рівненщині
Четвертокласники наввипередки тягнуться до рятувальника, щоб приміряти 8-кілограмовий «броник», і на питання, чи можна чіпати на вулиці незнайомі предмети, одноголосно вигукують: «Ні!».
Дошкільники розглядають почорнілі обігрівачі, чайники, плавлений посуд, який ще пахне згарищем, і уважно слухають, що таке вогнегасник.
У Центрі безпеки громадян у селі Гільча Друга Здовбицької територіальної громади на Рівненщині, де запрацював черговий у області клас безпеки, відбувається заняття.
Повномасштабна війна суттєво вплинула на всі сфери життя в країні й змусила глибше замислитися про обережність та безпеку, більше проговорювати ці теми із дітьми.
Повідомлення про мінування навчальних закладів, підозрілі предмети у громадських місцях, іграшка, яка валяється обабіч дороги й може виявитися не випадково загубленою, а зумисне залишеною, щоб комусь нашкодити – реалії наших днів.
У вересні 2022 року, на засіданні Уряду було ухвалено розпорядження КМУ «Про внесення змін до плану основних заходів цивільного захисту на 2022 рік».
Документом передбачено посилення профілактичної роботи з питань безпеки життєдіяльності здобувачів освіти. Для цього у навчальних закладах країни вирішили створити класи безпеки, щоб школярі отримали більше знань із основ цивільного захисту.
Так розпочався всеукраїнський проект «Класи безпеки», мета якого вивчення правил пожежної, мінної безпеки та цивільного захисту, ознайомлення з алгоритмом дій у разі виникнення надзвичайних ситуацій, формування в учнів навичок надання домедичної допомоги.
Ідея загалом не нова, адже питання цивільного захисту згадуються у низці шкільних дисциплін. Наприклад, «Я досліджую світ» у початковій школі, «Основи здоров’я» – у основній, «Захист України» – у старшій школі.
«У деяких закладах освіти на Рівненщині такі класи існували й раніше. У них оновили демонстраційні матеріали, наповнили кольоровими розмальовками, іграми для молодших школярів. Всеукраїнський проект активізував створення подібних освітніх просторів, щоб діти незалежно від свого віку та досвіду могли подбати про себе, розуміли, як діяти за небезпеки, не губилися та підтримували одне одного», – розповідає Марина Пашковська, заступниця директора департаменту освіти і науки Рівненської обласної державної адміністрації.
У такому класі є змога побачити різні макети боєприпасів: артснаряди, міни, гранати, бомби.
На заняттях учні дізнаються не тільки про правила поведінки у надзвичайній ситуації, але також про професію рятувальників, із чим їм доводиться стикатися у своїй щоденній діяльності, що варто вміти та як поводитися, а головне – чи можна якось запобігти критичним ситуаціям у щоденному житті.
Дітям демонструють пожежно-технічне обладнання, його можливості, дозволяють одягнути певні елементи форми, щоб максимально відчути себе у образі рятувальника.
«Алгоритм дій у випадку надзвичайної ситуації треба постійно відпрацьовувати. Ніколи не знаєш, що може статися, коли за відсутності електроенергії люди використовують для приготування їжі газові балони, туристичні горілки і подібні засоби. Також дитині треба постійно нагадувати, що чіпати сторонні предмети на вулиці не варто, про їх наявність треба сказати дорослим, а телефони екстрених служб має знати кожен», – говорить завідувачка обласного методичного кабінету навчально-методичного центру безпеки життєдіяльності та цивільного захисту Рівненської області Олена Корнійчук.
Єдиного шаблону оснащення та функціонування класів безпеки немає. Вони облаштовуються з огляду на можливості навчального закладу, територіальної громади за зональним принципом.
Є зона пожежної безпеки. Тут діти вивчають відповідні правила, алгоритм дій при пожежі, як користуватися вогнегасником, іншими засобами пожежогасіння, куди телефонувати, якщо помітили загорання, задимлення, кого повідомити. Для наочності використовують згорілі предмети, які вилучають пожежники. Розплавлений почорнілий обігрівач, лампи, понищені вогнем меблі – все, що вціліло на місці пожежі та більше не становить небезпеки, вогнеборці охоче передають у користування.
У зоні мінної безпеки демонструються макети вибухонебезпечних предметів, роздаткові матеріали про їх шкоду, показують презентації, навчальні відеоролики, щоб молодь бачила наслідки.
Дітей навчають надавати першу домедичну допомогу при різних травмах та опіках, показують, як нескладні дії можуть врятувати людині життя.
Розповідають також про правила дорожнього руху, поводження у громадських місцях.
Складність занять різниться залежно від віку дітей. Для молодших передбачені інтерактивні та рухливі ігри, для старших використовують більше практичних вправ та бесід із представниками різних служб.
Для колективу приватної Дубенської гімназії «Премудрість» відкриття такого класу наприкінці грудня 2022 року стало новим досвідом.
Обладнали його у сховищі навчального закладу, щоб дотримуватися безпеки під час повітряних тривог та мати можливість працювати в нинішніх умовах. Клас інтерактивний та поділений на кілька локацій.
Тут є зони із пожежної та мінної безпеки, домедичної підготовки, безпеки життєдіяльності та психологічної підготовки.
Експонуються згорілі побутові прилади, які були вилучені із реальних пожеж та мають специфічний запах. Тож, учні можуть не тільки побачити, а й відчути наслідки необережного поводження із електроприладами.
«Ми активно долучилися до всеукраїнського проекту, бо усвідомлюємо, що діти – наше майбутнє, яке тепер треба боронити. Використовуємо відповідні презентації та відеоролики, які дозволяють візуально імітувати пожежу, мають відповідний звуковий супровід. Запрошуємо на заняття пожежних, поліцейських, фахівців ДСНС. Це дозволяє максимально практично проводити заняття зі школярами», – розповідає заступниця директора гімназії Інна Радисюк.
Важливо, що під час занять дітям не ставлять оцінок, але максимально залучають їх до процесу, ділять на мікрогрупи, щоб кожен міг спробувати бодай підняти бронежилет, одягнути захисну каску, відрегулювати іграшковий світлофор, одягнути певний елемент форми пожежних чи поліцейських, посидіти за кермом автівки відповідної служби, потримати в руках вогнегасник, навчитися ним користуватися, поставити питання, яке цікавить.
«Питання власної безпеки, розуміння того, як твоя поведінка може вплинути на розгортання ситуації, має закарбуватися на рівні рефлексів», – резюмують фахівці навчально-методичного центру безпеки життєдіяльності та цивільного захисту Рівненської області.
Нині на Рівненщині у різних навчальних закладах функціонує уже 19 освітніх просторів, де навчають основ поведінки в екстремальних ситуаціях, та планується створення нових.
У матеріалі використані світлини авторки, а також кадри надані завідувачкою обласного методичного кабінету навчально-методичного центру безпеки життєдіяльності та цивільного захисту Рівненської області Оленою Корнійчук
Ця публікація була створена в межах кампанії «Безпека (Ци)Вільних». Кампанія “Безпека (Ци)Вільних” реалізується ГО “Інтерньюз-Україна” та стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID “ГОВЕРЛА”. Зміст цієї публікації не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.
Вікторія Назарук
Маєте важливі і цікаві новини? Пишіть нам на електронну адресу: [email protected] або телефонуйте за номер телефону 098 37 98 993.