Унікальна картина Ерделі в постійній експозиції у Рівному
У постійній експозиції галереї європейського живопису «Євро-Арт» з’явилася унікальна двостороння картина Адальберта Ерделі.
Для відвідувачів вона стане доступною 18.09.2020 р., у переддень 65 роковин з дня смерті великого художника.
Один із кращих художників Європи минулого століття, співзасновник закарпатської школи живопису Адальберт Ерделі (1891-1955) залишив по собі неймовірні картини, які оцінюють у десятки тисяч доларів. Його творча спадщина розкидана по багатьох країнах і приватних колекціях. Утім, є серед них одна, унікальна і знакова картина, яка віднині буде представлена у Рівному у постійній експозиції галереї «Євро-Арт».
У чому її унікальність? Це єдина в Україні двостороння картина Ерделі!
У чому її знаковість? Вона розкриває еволюцію митця та його пошуки себе у живописі.
В одній картині ми бачимо два основні етапи творчості художника. З одного боку полотна (72х90 см) – картина початку 1930-х рр. «Оголена на березі» (це період його творчих пошуків), а з іншого – картина 1940-х рр. «Купальниці» (це період його зрілості як митця) і усвідомлюємо його ж філософський вислів про свою творчість: “Є той, кого нема; нема того, хто був; буде той, хто мільйонами років покрокував у вічність”…
У 1930-х рр. Ерделі схилявся перед творчістю Поля Сезанна і вважав себе його послідовником, сповідуючи тезу: «Мистецтво і любов». Але незважаючи на захоплення живописом великого француза, художник не копівав його, а еволюціонував, шукав нових форм, ідей, які втілилися в особливий ерделівський експресіонізм, що ми і бачимо у представлених «двох картинах на одному полотні».
Саме у 1930-х роках здобуте у Франції фактично визріло на берегах Ужа. Картини Ерделі експонували на виставках у мюнхенському «Гласпалаці» і на паризьких Єлисейських полях, у Брюсселі, Празі, Брно, Братиславі, Будапешті, а інформацію про художника внесли до європейської «Енциклопедії новітнього часу».
Згодом, видатного художника, який своїми картинами підкорив Європу, радянська влада відтіснила на задвірки тодішнього «передового» мистецтва, принизила і забула через «неправильний» художній стиль – експресіонізм.
Так відомий художник насправді довгий час залишався для українців невідомим.
Звісно, в одній картині ми не розгадаємо усіх секретів Ерделі, а тільки спробуємо наблизитися до них. Бо, як стверджував сам художник: «Таємницею є те, що знає тільки один». Утім, в «Оголеній на березі» та «Купальницях» ми все ж упізнаємо дружину Ерделі Магдалину Сливку, яка була моделлю художника протягом кількох десятків років. Вона позувала йому як для фігуративних композицій, так і для численних портретів (до речі, полотна із зображенням жінок в образах матері, музи, трудівниці або жінки-мавки становлять майже третину творчої спадщини художника).
Творив Адальберт надзвичайно швидко – картину міг намалювати за дві години. Однак, можемо припустити, що це не стосувалося нашої нашої «Оголеної на березі» – мистецтвознавці і дослідники творчості Ерделі одностайні у тому, що саме до цієї картини він неодноразово повертався і «допрацьовував» її.
Що цікаво: свого часу митець пророче зауважував своїй дружині Магдалині, мовляв, коли помре, то кожне його полотно, кожен малюнок, ескіз, рукопис, папірець матимуть велику цінність. Тому нині, коли якомусь музею випадає за честь мати у своїй колекції безцінне полотно великого Ерделі, галерея «Євро-Арт» щаслива, що може представити рівненському глядачеві його унікальну і знакову двосторонню картину.
Для відвідувачів вона стане доступною 18 вересня 2020 року, у переддень 65 роковин з дня смерті художника.
Маєте важливі і цікаві новини? Пишіть нам на електронну адресу: [email protected] або телефонуйте за номер телефону 098 37 98 993.